Kvaløya

Reissusuunnitelmia tehdessä olin päättänyt, että haluan päästä Tromssaan ja sen lähisaariin. Parina kesänä olimme ohittaneet Tromssan läheltä ollessamme Senjalla ja Lofooteilla, joten nyt olisi se reissu, kun menemme Tromssaan. En kuitenkaan ollut kuvitellut, että etsisimme yötä myöden telttapaikkaa Tromssan lähistöltä. Siihen kuitenkin jälleen päädyttiin, kun lähdimme Lyngenin niemimaalta ajelemaan kohti Tromssaa hieman liian myöhään illasta. Tarkoitus oli katsoa telttapaikkaa Nordkjosbotnista, mutta siellä ei ollut mitään kivaa paikkaa, johon olisi uskaltanut pystyttää teltan. Koska oli hieno keli, niin telttailu oli ykkösvaihtoehtomme ja olimme myös niin myöhään esimerkiksi Tromssassa etten olisi enää kehdannut lampsia hotelliin kysymään vapaata huonetta. Niinpä ajoimme, niin pitkälle kunnes sopiva telttapaikka löytyisi ja löytyihän se lopulta Kvaløyasta.

P-paikka oli tyhjillään ja ympärillä upea luonto laaksossa. Mielestäni meillä kävi tuuri, että päädyimme sinne oman perheen kera yöksi. Saimme olla ihan omassa rauhassa ja vieressä kulkeva tie oli yöllä hiljainen. Kangaspohjainen maasto oli täydellinen teltalle ja siinä oli muuten ihan mahtava nukkuakin. Nukuin varmaan koko reissun parhaat unet tuolla.

Norjan viidenneksi suurin saari Kvaløya kuuluu Tromssaan kuntaan ja asuttaa noin

15 000 asukasta.

Aamulla heräsin kahdeksan maissa ja kävin katsomassa mihin p-paikalta lähteneet polut veivät. Huvittavinta oli, kun lunta oli ihan lähellä. Ilmeisesti viime talvi on ollut todella luminen, sillä yhtenäkään vuonna aiemmin, kun olemme Norjassa olleet, niin lunta ei ole ollut näin paljon. Olemme nimittäin olleet reissussa kolmena kertana lähes samaan aikaan, joten sen vuoksi vertailua on helppo tehdä.

Keli ei kuitenkaan ollut kylmä vaikka lunta olikin vuorilla. Se, että lähtee Pohjois-Norjaan ”aurinkolomalle” koomisinta koko reissussa. Olin nimittäin pakannut lähes tulkoon vain lämpimiä vaatteita ja sadevarusteita, jotta tällä kertaa emme jäätyisi. Voin todeta, että ostamani sadetakki ja kaikille mukaan raahaamani kerrastot jäi käyttämättä. Saimme nauttia t-paita keleistä ja aurinkoisista keleistä viimeiseen yöpaikkaan asti. Tuntui hassulta palata Norjan reissulta väriä saaneena, mutta sitä se aurinko ja ulkoilma teettää.

Aamiaisen jälkeen lähdettiin katsomaan lunta lähempää, jotta lapsilla olisi ihmeteltävää. Tien toiselta puolelta lähti polku vesiputoukselle, jota pitkin lähdettiin kulkemaan. Lunta oli vastaan jo lyhyen kävelyn jälkeen. Lasten heiteltyä hetken lumipalloja jatkettiin polkua eteenpäin. Polku oli paikoitellen tosi märkä, koska vuorilta valui sulamisvettä mutta seikkailemassahan tässä oltiin, joten yritin olla murehtimatta sukkien ja kenkien kastumista.

Välimatkat Norjassa saavat minut aina yhtä hämilleni, samoin Suomen Lapissa. Onko syynä tunturi/vuorimaisemat vai mikä? Hetken käveltyämme olimmekin jo tosi kaukana autolta emmekä olleet vielä edes lähellä sitä vesiputousta, jota kohta olimme ajatelleet menevämme. Lapset alkoivat kyllästyä ja menin hetken matkaa edellä yksinäni, mutta vesiputous oli edelleen jossain kaukana (kohina kuului kyllä kovana). Käännyin myös takaisinpäin ja lähdettiin koko porukka takaisin autolle purkamaan leiri.

Leirin purun jälkeen suuntasimme Tromssaan, josta oli yöllisestä ajosta jäänyt mieleen tunnelin sisäiset liikenneympyrät. Tromssan kaupunki on upeasti vuoren rinteellä. Todella sympaattinen ja kaunis kaupunki. Me kävimme muina turisteina Burger Kingissä syömässä, jonka jälkeen XXL:ssä shoppailemassa. Olin alkanut toivoa muutaman päivän jälkeen retkituoleja, jotta ruuat saisi syötyä istualleen. Paikoissa, joissa olimme yöpyneet ei ollut mitään paikkaa missä istua, ei isompaa kiveä tms. XXL myi halvalla retkituoleja, joten ostimme pari kappaletta, koska enempää ei olisi autoon edes mahtunut. Super ison teltankin olisi saanut mielestäni suht edullisesti mutta meidän auton ei vain olisi enää mahtunut mitään isoa, joten jouduin jättämään teltan ostamatta. Sama teltta tuli kyllä viikkoa myöhemmin Suomen XXL:ssä myyntiin vielä halvemmalla mutta en ehtinyt siihenkään tarjoukseen tarttua, kun kaikki teltat oli jo myyty. Lasten vaatteiden alerekistä bongasin molemmille hyvällä alennuksella takit. Tytölle Helly Hansenin takki ja pojalle Didrikssonin takki. Aikuisten puolella ei ollut mitään ostettavaa, mutta lasten takkeihin olin todella tyytyväinen, sillä niillä on käyttöä syksyllä. Hetken aikaa pyörimme paikallisessa ostarissa, jossa tämä XXL:lläkin oli. Lapset halusivat ehdottomasti lelukauppaan pyörimään ja koska väkeä oli kaupoissa vähän, tuntui turvalliselta haahuilla vain ympäri kauppoja. Samalla pääsimme käymään ruokakaupassa täydentämässä loppuneita juttuja ja löysin sieltä loistavan makuista jääteetä, jonka nimen jo täysin ehdin unohtaa.

Tromssa yllätti positiivisesti vaikka näimmekin vain murto-osan kaupungista. Olisimme halunneet mennä maisemahissillä ylös vuorelle mutta lapset eivät suostuneet tähän. Heitä ajatus hissistä pelotti, joten emmehän voineet heitä pakottaa moiseen, Voi olla, että olisin itsekin pelännyt kuollakseni, koska korkeat paikat eivät ole minun juttuni yhtään mutta olisin halunnut kuitenkin pelosta huolimatta kokea maisemahissin kauneuden. Muutakin nähtävyyksiä kuten sherparappuset ja Polaris akvaario oli muistivihossani mutta kummassakaan ei sitten käyty.

Meillä oli viime vuonna suunnitteilla juosta Tromso skyrace mutta jouduimme silloin kisan perumaan omalta osaltamme. Tuolloin oli tarkoitus samalla viettää enemmän aikaa Tromssassa ja varaamme hotelli oli ihan keskustassa ja samasta paikasta olisi lähtenyt itse kisakin. Jossakin kohtaa haluisin kyllä osallistua kyseiseen kisaan ja samalla viettää useampi päivä Tromssassa. Näin näkisi maisemia läheltä ja kaukaa. Samalla rahalla saisi Tromssasta kaiken irti.

Näihin maisemiin päättyi Kvaløyan ja Tromssan seikkailut ja oli aika siirtyä tästä eteenpäin seuraavalle saarelle. Lisää seuraavan yön telttapaikasta, seuraavassa postauksessa.